Založ si blog

Ach, Jožo Urban.

Dnes má narodeniny môj pes. 7 rokov. A dnes je výročie smrti Joža Urbana. 13 rokov. Kontrast ako sa patrí. Na Joža nemyslím iba dnes. V deň tohto smutného výročia. Jožo je tu so mnou a verím, že aj s vami stále. Aj ten, čo nečíta poéziu asi aspoň raz v živote počul spievať Joža Ráža pieseň „Voda, čo ma drží nad vodou“ – autorom textu je spomínaný J. U.

Jožo bol skvelý básnik. Aj textár a esejista. Bola to veľká postava prelomových rokov – básnik svojej doby – najlepší z jeho generácie. Parádne metafory. Rýmy ako starí majstri, nadhľad, melodickosť. Jožo bol malý a zúrivý ako Robinson (debut Malý zúrivý Robinson pozn.)

Jožo žil ako vedel. Hazardoval. Užíval. Bál sa tak ako my všetci. Bál sa, že sa raz vypíše. Jožo zanechal za sebou značnú stopu. Dielo. Básne a texty, ktoré sú tu s nami. Jožo v nich je, bdie nad nami. Vidí nás a usmieva sa. Viem to.

Nechcem skončiť trápnou frázou, že Jožo, sme s tebou a stále. Lebo je to presne naopak. On je vo svojich textoch a tým je v nás.

„Život je veľký frajer, ale my sme väčší“ (J. Urban, Hluchonemá hudba)

Keď sa Facebook lúči s vami, nie vy s ním

10.06.2013

Kedysi by som si tento blog postol na facebook. Lenže to je kedysi, facebook už nemám a tak už o ňom môžem iba písať. Niečo také, ako tento blog. Ušetrím vás, aj seba ťažkej filozofickej rozpravy o tom, prečo? Prečo som si ho zrušil, ako som mohol opustiť všetkých, na čele s modrou sieťou. Je to vlastne jedno. Dôvodov môže byť milión, v dôsledku je to aj tak iba [...]

O Lancovi Armstrongovi

18.01.2013

Keď som bol malý, tak sme doma mali káblovku a ja som vždy v lete zvykol pozerať Tour de France. Veľmi som tomu ešte nerozumel a tak som iba hľadal uja, ktorý je v žltom tričku. Vedel som, že ten v žltom je prvý a najrýchlejší. Bolo mi celkom jedno, že ide o čas a ten žltý nie vždy etapu vyhraje. Keď som trochu vyrástol, už som vedel, že ten ujo, čo je stále v žltom [...]

Prečo sú dôležité Vianoce

21.12.2012

Mohol by som napísať niekoľko článkov o Vianociach : ako napríklad teraz sedím sám v internátnej izbe, za oknom je moskovských – 18 °C, dávam si koláč, ktorý piekla mama a snažím sa, dokázať si, že všetko bude v pondelok a utorok rovnaké ako predtým, aj keď budem 2000 km od domova a všetko bude „inak“. Alebo by som mohol napísať o tom, že ma iritujú [...]

Najvyšší správny súd, budova

Opozícia žiada zasadnutie výboru ku kontrole rezortu spravodlivosti na Najvyššom súde

26.04.2024 15:28

Predseda výboru Miroslav Čellár reagoval, že zatiaľ podanie opozičných poslancov neeviduje. Ak ho dostane, výbor zvolá.

Vuong Dinh Hue

Komunista dobrovoľne odstúpil z postu šéfa parlamentu. Hue „porušil stanovy strany“

26.04.2024 15:02

Vuong Dinh Hue je ďalším popredným vietnamským činiteľom, ktorý prišiel o funkciu v rámci prebiehajúcej protikorupčnej kampane.

čaputová

Čaputová sa na záver úradovania v Košiciach stretla s Schusterom

26.04.2024 14:08

Súčasťou jej piatkového programu bola aj diskusia so študentmi žurnalistiky a politológie Filozofickej fakulty Univerzity P. J. Šafárika o význame slobodných médií pre demokraciu.

Fico, Kmec

Peniaze z plánu obnovy môžu byť podľa Fica štartom veľkých modernizačných programov

26.04.2024 13:54

Premiér Robert Fico to uviedol po pracovnom stretnutí s podpredsedom vlády SR pre Plán obnovy a odolnosti a využívania eurofondov Petrom Kmecom.

Peter

O bežnom živote. O ľuďoch. Aj poeticky.

Štatistiky blogu

Počet článkov: 22
Celková čítanosť: 72923x
Priemerná čítanosť článkov: 3315x

Autor blogu

Kategórie